Boukoul - Zaal Soranus

Reunie! Zo leek het wel. Jaren geleden waren we ooit “oppe Boekoel” te gast geweest in een feesttent, althans ik weet dat we er geweest zijn, maar van het optreden van toen herinner ik me niks meer. Het zal inmiddels ook wel akelig lang geleden zijn. Enfin, geen oude koeien uit de sloot, het is 2011 en we waren er weer. En we hebben ons kostelijk geamuseerd! Tijdens de soundcheck kon ik mijn capodastro niet vinden; zo’n klem die je op je gitaarhals kunt klemmen om bepaalde liedjes een halve of hele toon hoger te spelen en bij “NEET D’RAAN GEWAES”gebruik ik dat ding altijd. Uiteraard eerst mijn kinderen de schuld gegeven dat één van mijn musicerende kinderen dat ding deze week gebruikt had en niet terug in de gitaarkoffer geduwd. Uiteindelijk met behulp van een stukje hout en wat dikke elastieken een improvisatie-capodastro gemaakt en dat over hals van de ES 335 Gibson gespannen. Het functioneerde redelijk alleen kreeg ik daarna die Gibson niet meer correct gestemd en was ik verplicht om de hele avond op de GRETSCH te rouzen.

Dat ik langzaam aan ook een ouwe vent ben geworden bleek overigens aan het eind van de avond toen we gingen opruimen. De hele installatie zat al bijna in de truck en ik sorteerde al mijn materiaal om het in de goede tas te duwen, mondharmonica, kazoo, kabels etc. en gloeiende, gloeiende , gloeiende, valt opeens dat mormel, die capo, uit mijn kabeltas, GRRRRR! Ik al pissig geweest op mijn kinderen, bleek dat de ouwe niet goed gezocht had. Alle gedoe was dus niet nodig geweest! Je wordt ouder papa!

Voor het optreden werden we nog even verwend in de friture “oppe Boekoel” en we hebben ongeveer met ons hele team de complete menukaart geprobeerd en dat was ons goed bevallen. Zoals gezegd, het leek een beetje een reunie. We troffen nog mensen die zo’n beetje met Bagge zijn opgegroeid. En samen met ons ouder geworden. Marc Houwen, een pubertje dat destijds tijdens onze gloriedagen al totaal JBB-gek was, toen we op de Malbekerkermis jaarlijks optraden in een feesttentje zonder vloer, gewoon in de wei tussen de koeienflatten en na afloop dan drie uur bezig om thuis al je gitaren, drumkit, kabels, de hele zooi weer stofvrij en zonder graspollen zuiver te krijgen. Those were the days my friend, we thought they’d never end. Nou, die Marc was er weer, waarschijnlijk omdat ik weet dat hij inmiddels geen puber meer is maar dankzij het nummer SOLLICITEREN getuige is geweest van een totale opbloei van ‘s Nederlands Economie. De DAF- vrachtwagens zijn alweer niet meer aan te slepen en Marc moet dat nu regelen. TaTaah, dit doet een docent Transport en Logistiek goed dat weer aandacht is voor een degelijk Nederlands product.

Ongelofelijk maar waar, er waren een hoop mensen te gast die nog een degelijk Limburgs product wilden zien. Eigenlijk toch totaal van de gekke dat we zoveel jaren na die ene hit nog steeds door het land trekken en ons eigenlijk zelf nog het meeste amuseren op zo’n avond, ik heb me weer kapot gelachen. Kortom, het was weer een goeie vanavond, hopelijk is iedereen weer veilig thuis gekomen en niet teveel köpkespien.

Boukoul, bedankt, tot ziens, Ben bedankt voor de gastvrijheid en iedereen die er was, ontzettend bedankt voor de leuke sfeer.

Awwe Henk