Egchel - EgoPop Festival

Friday may 13th. Eigenlijk een rare datum, maar uiteindelijk kwam alles op zijn pootjes terecht. Verleden jaar hebben we als band op het laatste moment dit optreden moeten afzeggen omdat ik even uitgeschakeld was i.v.m. een operatieve ingreep. Daarom vandaag met extra plezier naar Egchel gegaan om het manco van verleden jaar goed te maken. Het was wel even op de tandjes bijten, want gisteren speelden we op een besloten avond voor de LION’s Club in Gemeenschapshuis Born en dat was een redelijk heftige, zelfs zo heftig dat onze all-round-roadmanager Albert, gisteren blijkbaar zo ver onder de bewuste kar was gekomen dat hij tijdens het optreden in Egchel ineens niet meer te vinden was en ondanks de pokkenherrie die we maakten hij toch, klabam, tijdens ons optreden in slaap viel achter het podium. That’s Rock & Roll, of zo iets, ouderdom?

Nou moet ik Albert en het hele team toch wel een dikke pluim geven want het was me een gedoe en dat was enkel en alleen te wijten aan het voorprogramma Canvas, ma jong. Een tip voor mensen die ooit een band willen beginnen: Als een organisatie met je afspreekt dat je tot uiterlijk 22.15 uur kunt spelen, blijf dan niet meer dan een half uur in de blessuretijd doorrammelen, ten eerste is het niet professioneel, niet collegiaal voor de jongens die nog na jou moeten optreden en vooral: realiseer je dat een organisatie zoals nu in Egchel gebonden is aan voorschriften m.b.t. muziekvergunning tot hoe laat uiterlijk nog live muziek gemaakt mag worden,wil je volgend jaar nog een vergunning krijgen. Hou je dan ook aan die afspraak, maar ach, we zijn ook ooit jong geweest dus het is hen vergeven.

Tja en het optreden, een hoop mensen die ons nog gezien hebben in onze “glorie-jaren” kwamen nu nog eens kijken of we in die afgelopen tientallen jaren ouder waren geworden en ja, en nog niet eens zo’n beetje! Maar uiteindelijk heeft “de liefde voor muziek” het gewonnen van de dikke pensen, reuma-gewrichten enz. want uiteindelijk waren toch een hoop mensen van 50 jaar en ouder het spoor toch flink bijster. Dat vloog maar het ondersteboven, sloegen met een grote glimlach volle bekers bier boven op kale koppen zodat een hoop mensen als verzopen katten over de dansvloer renden en vooral: vielen! Het was spekglad voor het podium en soms hield ik mijn hart vast als er weer iemand neerstortte voor het podium. Maar ook hier weer ontzettend leuk volk dat degene die was neergestort, ook weer direct op zijn pootjes werd neergezet. Dat het overigens “ goed volk “ is dat in die regio woont werd alweer bevestigd toen we moe maar voldaan naar huis reden over dat smalle weggetje als je uit de feesttent kwam. Het jonge volk gaat gewoon rustig aan de kant van de weg lopen als ze merken dat een auto achterop komt, geen dom – haantjes – gedrag of domme stoerdoenerij, nee , ze gaan gewoon aan de kant, laten je door en als je dan langs rijdt en ze zien aan de volgeladen auto met versterker en gitaren dat je bij Bagge hoort, nou dan worden de duimen omhoog gehouden en word je nog “good thoes” gewenst.

Ook vanavond weer gebleken dat Janse Bagge na al die jaren nog steeds ontzettend leuk publiek trekt. Iedereen hartstikke bedankt, dit was een beter gevoel voor me dan toen ik verleden jaar om deze tijd met een opengezaagde schedel in het ziekenhuis lag. Vrijdag de 13e ? In Eghel nix mis mee!

Freddie Krüger d’n Tweede.